...يمكنك قرائته من هنا..

خارج النص, أقوال علقت في ذاكرتي

كلما كان الانسان أكثر انعزالا، كان أكثر تعصبا وأضيق ذهنا

الأربعاء، يونيو 06، 2007

ارنستو تشى جيفار (قلب لا يعرف المستحيل)




انظر قليلا الى ذالك الوجة ثم تفكر فى اقوالة جيدا



الثورة قوية كالفولاذ، حمراء كالجمر، باقية كالسنديان، عميقة كحبنا الوحشي للوطن.. إنني أحس على وجهي بألم كل صفعة تُوجّه إلى مظلوم في هذه الدنيا، فأينما وجد الظلم فذاك هو وطني"



لا يهمني اين و متى ساموت بقدر ما يهمني ان يبقى الثوار يملئون العالم ضجيجا كي لا ينام العالم بثقله على أجساد الفقراء.


أنا لست محررا, المحررين لا وجود لهم, فالشعوب وحدها هي من يحرر نفسها


إن من يعتقد أن نجم الثورة قد أفل فإما أن يكون خائنا أو متساقطا أو جبانا, فالثورة قوية كالفولذ, حمراء كالجمر, باقية

كالسنديان عميقة كحبنا الوحشي للوطن
لا يستطيع المرء أن يكون متأكدا من أنه هنالك شيء يعيش من أجله, إلا اذا كان مستعدا للموت في سبيله
كل قطرة دم تسكب في أي بلد غير بلد المرء سوف تراكم خبرة لأولئك الذين نجوا, ليضاف فيما بعد الى نضاله في بلده
هو نفسه, وكل شعب يتحرر هو مرحلة جديدة في عمليه واحده هي عملية اسقاط الامبريالية.

أنا أنتمي للجموع التي رفعت قهرها هرما ، انا انتمي للجياع ومن سيقاتل

إنها ليست مقولات لشاعر اغرمت به النساء ولا كلمات كاتب كبير بكتبها من على مكتبة بقلم من ذهب
بل هيا كلمات هزت ثوار العالم خرجت من فم رجل قاتل ضد الإمبريالية والاستعمار وترك كل شئ فقط من اجل حلمة
وأيا ما كانت أفكارك وعقائدك فإنك لن تستطيع إلا أن تحترم رجلا كانت هذه إحدى أفكاره التي ظل طيلة حياته يناضل
من أجلها ولد صاحب هذه المقولة -وهو الملقب بالـ"تشي" التي تعني الرفيق واسمه الحقيقي "أرنستو جيفارا دي
لاسيرنا"- في الرابع عشر من أغسطس عام 1928، في حي "روساريو" الكائن بمدينة "بوينس أيريس" عاصمة الأرجنتين في عائلة برجوازية عريقة وهوا ثوري كوبى أرجينتيني المولد، كان رفيق فيديل كاسترو يعتبر شخصية
ثورية فذّة في نظر الكثيرين. وهو شخصية يسارية محبوبة









روح لا يصيبها الربو










صورة الأب غير طاغية على المشهد فهو مهندس معماري، ميسور الحال، دائم التنقل قضى آخر أيامه في كوبا، لكن
الأم عُرفت بأنها مثقفة ونشطة وهي التي نفخت في الفتى من روحها الشغوفة بتاريخ الأرجنتين، بل وأمريكا اللاتينية







كلها.. وربته على سِيَر المحررين العظام أو "آباء الوطن"، وعلى قصائد الشعر لا سيما الشعر الأسباني والأدب الفرنسي.





كان الفتى النحيل الذي لا يتعدى طوله 173 سم يمارس الرياضة بانتظام لمواجهة نوبات الربو المزمن التي كانت تنتابه منذ صغره.أما روحه فكانت لاذعة ساخرة من كل شيء حتى من نفسه، وقد أجمعت آراء من اقتربوا منه أنه كان يحمل داخله تناقصا عجيبا بين الجرأة والخجل، وكان دافئ الصوت عميقه، كما كان جذابا وعبثي المظهر كذلك.
اضطرت العائلة إلى ترك العاصمة والانتقال إلى مكان أكثر جفافا؛ لأجل صحة الفتى العليل، وفي أثناء ذلك كان اللقاء
الأول بين أرنستو والفقر المدقع والوضع الاجتماعي المتدني في أمريكا اللاتينية.


الطبيب في رحلة على الدراجة





في مارس 1947 عادت الأسرة إلى العاصمة ليلتحق الفتى بكلية الطب، وعند نهاية المرحلة الأولى لدراسته حين كان
في الحادية والعشرين من عمره قام بجولة طويلة استمرت حوالي 8 أشهر على الدراجة البخارية نحو شمال القارة معصديق طبيب كان أكبر منه سنا وأقرب إلى السياسة. ومن هنا بدأ استكشاف الواقع الاجتماعي للقارة، وبدأ وعيه يتفتح ويعرف أن في الحياة هموما أكثر من مرضه الذي
كان الهاجس الأول لأسرته؛ فرأى حياة الجماعات الهندية، وعاين بنفسه النقص في الغذاء والقمع.. ومارس الطب مع

عمال أحد المناجم وهو ما حدا بالبعض أن يصفه بأنه من الأطباء الحمر الأوروبيين في القرن 19 الذين انحازوا إلى
المذاهب الاجتماعية الثورية بفعل خبرتهم في الأمراض التي تنهش الفقراء.


صائد الفراشات في جواتيمالا



وفي عام 1953 بعد حصوله على إجازته الطبية قام برحلته الثانية وكانت إلى جواتيمالا، حيث ساند رئيسها الشاب
الذي كان يقوم بمحاولات إصلاح أفشلتها تدخلات المخابرات الأمريكية، وقامت ثورة شعبية تندد بهذه التدخلات؛ ما أدى
لمقتل 9 آلاف شخص، فآمن الطبيب المتطوع الذي يمارس هواياته الصغيرة: التصوير وصيد الفراشات، أن الشعوب المسلحة فقط هي القادرة على صنع مقدراتها واستحقاق الحياة الفضلى.
وفي عام 1955 يقابل "هيلدا" المناضلة اليسارية من "بيرون" في منفاها في جواتيمالا، فتزوجها وأنجب منها طفلته
الأولى، والعجيب أن هيلدا هي التي جعلته يقرأ للمرة الأولى بعض الكلاسيكيات الماركسية، إضافة إلى لينين وتروتسكي
وماو.


مع كاسترو في المكسيك



غادر "جيفارا" جواتيمالا إثر سقوط النظام الشعبي بها بفعل الضربات الاستعمارية التي دعمتها الولايات المتحدة، مصطحبا زوجته إلى المكسيك التي كانت آنذاك ملجأ جميع الثوار في أمريكا اللاتينية.
كان قيام الانقلاب العسكري في كوبا في 10 مارس 1952 سبب تعارف جيفارا بفيدل كاسترو الذي يذكره في يومياته
قائلا: "جاء فيدل كاسترو إلى المكسيك باحثا عن أرض حيادية من أجل تهيئة رجاله للعمل الحاسم".. وهكذا التقى

الاثنان، وعلى حين كان كاسترو يؤمن أنه من المحررين، فإن جيفارا كان دوما يردد مقولته: "المحررون لا وجود لهم؛ فالشعوب وحدها هي التي تحرر نفسها". واتفق الاثنان على مبدأ "الكف عن التباكي، وبدء المقاومة المسلحة".








حبنا الوحشي للوطن








اتجها إلى كوبا، وبدأ الهجوم الأول الذي قاما به، ولم يكن معهم سوى ثمانين رجلا لم يبق منهم سوى 10 رجال فقط،
بينهم كاسترو وأخوه "راءول" وجيفارا، ولكن هذا الهجوم الفاشل أكسبهم مؤيدين كثيرين خاصة في المناطق الريفية.
وظلت المجموعة تمارس حرب العصابات لمدة سنتين حتى دخلت العاصمة هافانا في يناير 1959 منتصرين بعد أن
أطاحوا بحكم الديكتاتور "باتيستا"، وفي تلك الأثناء اكتسب جيفارا لقب "تشي" يعني رفيق السلاح، وتزوج من زوجته
الثانية "إليدا مارش"، وأنجب منها أربعة أبناء بعد أن طلّق زوجته الأولى.
وقتها كان الـ"تشي جيفارا" قد وصل إلى أعلى رتبة عسكرية (قائد)، ثم تولى بعد استقرار الحكومة الثورية الجديدة

وعلى رأسها فيدل كاسترو- على التوالي، وأحيانا في نفس الوقت مناصب:
- سفير منتدب إلى الهيئات الدولية الكبرى.
- منظم الميليشيا.
- رئيس البنك المركزي.
- مسئول التخطيط.
- وزير الصناعة
.
ومن مواقعه تلك قام الـ"تشي" بالتصدي بكل قوة لتدخلات الولايات المتحدة ؛ فقرر تأميم جميع مصالح الدولة بالاتفاق مع كاسترو؛ فشددت الولايات المتحدة الحصار، وهو ما جعل كوبا تتجه تدريجيا نحو الاتحاد السوفيتي وقتها. كما أعلن عن مساندته حركات التحرير في كل من: تشيلي، وفيتنام، والجزائر.




اختفائه




لكن عمره السياسي لم يطول فلم تعجبه الحياة السياسية فأختفى و نشرت مقالات كثيرة عن مقتله لكي يرد لعل رده يحدد
مكانه لكنه لم يرد .نشرت وكالة الاستخبارات المركزية الأمريكية شائعات تدعي فيها اختفاء إرنستو تشي غيفارا في ظروف غامضة ومقتله على يد زميله في النضال القائد الكوبي فيديل كاسترو ما اضطر الزعيم الكوبي للكشف عن
الغموض الذي اكتنف اختفائه من الجزيرة للشعب الكوبي فأدلى بخطابه الشهير الذي ورد بعض أجزائه ما يلي:

لدي هنا رسالة، كتبت بخط اليد، من الرفيق، إرنيستو جيفارا يقول فيها: أشعر أني أتممت ما لدي من واجبات، تربطنى بالثورة الكوبية على أرضها، لهذا أستودعك، وأستودع الرفاق، وأستودع شعبك، الذي أصبح شعبي.
أتقدم رسميا باستقالتي من قيادة الحزب، ومن منصبي كوزير، وعن رتبة القائد، وعن جنسيتي الكوبية، لم يعد يربطني شيء قانوني بكوبا.في أكتوبر [[1965]] أرسل برسالة إلى كاسترو تخلى فيها نهائيا عن مسؤولياته في قيادة الحزب، وعن منصبه كوزير، وعن رتبته كقائد، وعن وضعه ككوبي، إلا أنه أعلن عن أن هناك روابط طبيعة أخرى لا يمكن القضاء عليها بالأوراق الرسمية، كما عبر عن حبه العميق لكاسترو ولكوبا، وحنينه لأيام النضال المشترك.أكدت هذه الرساله إصراره على عدم العودة إلى كوبا بصفة رسمية، بل كثائر يبحث عن ملاذ آمن بين الحين والآخر. ثم أوقف مساعيه الثورية في الكونغو وأخذ الثائر فيه يبحث عن قضية عالمية أخرى


تشي يتتبع رائحة الثورة










قرر الـ"تشي" مغادرة كوبا متجها إلى الكونغو الديمقراطية (زائير)، وذهب "تشي" لأفريقيا مساندا للثورات التحررية،

قائدا لـ 125 كوبيا، ولكن فشلت التجربة الأفريقية لأسباب عديدة، منها عدم تعاون رؤوس الثورة الأفارقة، واختلاف
المناخ واللغة، وانتهى الأمر بالـ"تشي" في أحد المستشفيات في براغ للنقاهة، وزاره كاسترو بنفسه ليرجوه العودة.


نضالة







كره تشي اتكال الثورة الكوبية على الاتحاد السوفيتي، واستمر في ابتكار وسائل أخرى للحصول على التمويل وتوزيعه. ولأنه الوحيد الذي درس فعلا أعمال كارل ماركس بين قادة حرب العصابات المنتصرين في كوبا ، فانه كان يحتقر البيروقراطيين ومافيا الحزب الذين صعدوا على أكتاف الآخرين في اتحاد الجمهوريات الاشتراكية السوفيتية، وفي كوبا أيضا.
كشف آي اف ستون كيف انهمك تشي جيفارا في نقاش علني، أثناء مؤتمر في مدينة بونتي ديل استي بأورجواي مبكرا في 1961 - - وهو المولود في الأرجنتين حيث درس الطب هناك - - مع بعض شباب اليسار الجديد من نيويورك. أثناء تلك المناقشة، مر بهم اثنان من جهاز الحزب الشيوعي الأرجنتيني. لم يستطع جيفارا أن يمنع نفسه من الصياح بصوت عال، "هيي، لماذا انتم هنا، أمن اجل أن تبدءوا الثورة المضادة؟"
تشي، مثل كثيرون في الحركة الناشئة لليسار الجديد حول العالم، خاض تجربته الأولى مع بيروقراطية الحزب الشيوعي ومقت محاولاتهم لفرض بيروقراطيتهم على الحركات الثورية للسكان الأصليين.
وفعلاً،الثورة في كوبا صنعت، على عكس المفاهيم المعاصرة للكثيرين في الولايات المتحدة اليوم، مستقلة وفي بعض الأحيان معارضة للحزب الشيوعي الكوبي. ولقد أخذ بناء مثل هذه العلاقة التي لم يكن من السهل صنعها عدة سنوات فقط بعد الثورة ونجحت في اخذ سلطة الدولة وتأسيسها دافعة إلى الاندماج بين القوى الثورية والحزب - الاندماج الذي لم يضع نهاية لمشاكل جيفارا والثورة الكوبية نفسها.
احد المشاكل من هذا القبيل: اعتماد كوبا المتزايد على الاتحاد السوفيتي (في بعض الأوجه يماثل الاعتماد المتزايد لبعض المنظمات الراديكالية على منح المؤسسات في صورة أموال ولوازم لولبية أخرى). ، قررت الحكومة، أثناء احتياجها اليائس للنقد من اجل شراء لوازم شعبها الضرورية - - وبعد نقاش مرير - - قررت أن تضيع فرصة تنويع الزراعة في كوبا من اجل التوسع في محصولها النقدي الرئيسي، قصب السكر، الذي يتم تبادله أمام البترول السوفيتي، لتستهلك جزء من هذا لبترول وتعيد بيع الباقي في السوق العالمي. وبالتدريج فقدت كوبا، بالرغم من تحذيرات تشي (والآخرين)، القدرة على إطعام شعبها نفسه - - وهي المشكلة التي بلغت أبعادا مدمرة بانهيار الاتحاد السوفيتي عام 1991.
وهي نفس الأزمات التي أحدقت بالاتحاد السوفيتي والدول التي كان معترفا بها كدول اشتراكية عندما سعوا وراء النموذج الصناعي للتنمية وحاولوا أن يدفعوا ثمنه بالإنتاج والتنافس في السوق العالمي. كان رد فعل تشي: لا تنتج من اجل السوق العالمي. ارفض تحليلات التكلفة/المنفعة ( cost/benefit) كمعيار لما ينبغي إنتاجه. آمن تشي، بان المجتمع الجديد حقيقة، عليه أن يجعل طموحه هو ما يحلم به شعبه من اجل المستقبل، وان يعمل على تنفيذه فورا، في كل أوان وزمان. وحتى تبلغ ذلك، على الثورات الشيوعية بشكل حقيقي أن ترفض معيار "الكفاءة"، وعليها أن ترعى المحاولات المجتمعية المحلية حتى تخلق مجتمعا أكثر إنسانية بدلا من ذلك




خزانات المسدس والأقلام.. كلها رصاص



بعد إقامة قصيرة في كوبا إثر العودة من زائير اتجه جيفارا إلى بوليفيا التي اختارها، ربما لأن بها أعلى نسبة من السكان الهنود في القارة. لم يكن مشروع "تشي" خلق حركة مسلحة بوليفية، بل التحضير لرص صفوف الحركات التحررية في أمريكا اللاتينية لمجابهة النزعة الأمريكية المستغلة لثروات دول القارة. وقد قام "تشي" بقيادة مجموعة من المحاربين لتحقيق هذه الأهداف، وقام أثناء تلك الفترة الواقعة بين 7 نوفمبر 1966 و7 أكتوبر 1976 بكتابه يوميات المعركة. وعن هذه اليوميات يروي فيدل كاسترو: "كانت كتابة اليوميات عادة عند تشي لازمته منذ أيام ثورة كوبا التي كنا فيها معا، كان يقف وسط الغابات وفي وقت الراحة ويمسك بالقلم يسجل به ما يرى أنه جدير بالتسجيل، هذه اليوميات لم تكتب بقصد النشر، وإنما كُتبت في اللحظات القليلة النادرة التي كان يستريح فيها وسط كفاح بطولي يفوق طاقة البشر".



اللحظات الأخيرة حيث لا يستسلم أحد

في يوم 8 أكتوبر 1967 وفي أحد وديان بوليفيا الضيقة هاجمت قوات الجيش البوليفي المكونة من 1500 فرد
مجموعة جيفارا المكونة من 16 فردا، وقد ظل جيفارا ورفاقه يقاتلون 6 ساعات كاملة وهو شيء نادر الحدوث في
حرب العصابات في منطقة صخرية وعرة، تجعل حتى الاتصال بينهم شبه مستحيل.

وقد استمر "تشي" في القتال حتى بعد موت جميع أفراد المجموعة رغم إصابته بجروح في ساقه إلى أن دُمّرت بندقيته
(م-2) وضاع مخزن مسدسه وهو ما يفسر وقوعه في الأسر حيا.

نُقل "تشي" إلى قرية "لاهيجيراس"، وبقي حيا لمدة 24 ساعة، ورفض أن يتبادل كلمة واحدة مع من أسروه.
وفي مدرسة القرية نفذ ضابط الصف "ماريو تيران" تعليمات ضابطيه: "ميجيل أيوروا" و"أندريس سيلنيش" بإطلاق
النار على "تشي". دخل ماريو عليه مترددا فقال له "تشي": أطلق النار، لا تخف؛ إنك ببساطة ستقتل مجرد رجل، ولكنه تراجع، ثم عاد
مرة أخرى بعد أن كرر الضابطان الأوامر له فأخذ يطلق الرصاص من أعلى إلى أسفل تحت الخصر حيث كانت الأوامر
واضحة بعدم توجيه النيران إلى القلب أو الرأس حتى تطول فترة احتضاره، إلى أن قام رقيب ثمل بإطلاق رصاصه من مسدسه في الجانب الأيسر فأنهى حياته.
وقد رفضت السلطات البوليفية تسليم جثته لأخيه أو حتى تعريف أحد بمكانه أو بمقبرته حتى لا تكون مزارا للثوار من
كل أنحاء العالم


كيف رأوه؟

لقد اعتبر "جان بول سارتر" و"سيمون دي بيفوار" جيفارا التجسيد الحي لعالمهم المثالي الذي لم يكن له وجود سو
في أفكارهم الفلسفية فقط. ويراه اليساريون صفحة ناصعة في تاريخهم المليء بالانكسارات والأخطاء، وأسطورة لا يمكن تكرارها على مستوى العمل السياسي العسكري، وهذا ما تؤيده مقولته الرائعة لكل مناضل ومؤمن بمبدأ على اختلاف اتجاهه"لا يستطيع المرء أن يكون متأكدا من أن هنالك شيئا يعيش من أجله إلا إذا كان مستعدا للموت في سبيله".
وفي عام 1998 وبعد مرور 30 عاما على رحيله انتشرت في العالم كله حمّى جيفارا؛ حيث البحث الدءوب عن مقبرته، وطباعة صوره على الملابس والأدوات ودراسة سيرته وصدور الكتب عنه.

علامات استفهام

مات جيفارا الطبيب والشاعر، عازف الجيتار والثائر والمصور الفوتوغرافي، وصائد الفراشات.. وترك خلفه أسئلة عديدة، يرى الكثيرون أنها لن يجاب عنها بسهولة قريبا، فلم يحسم حتى الآن أمر الوشاية بـ"تشي"، فهل كان الرسام المتهم منذ أكثر من 30 سنة "بوستوس" الذي عاش منفيا في السويد، أم "دوبري" المفكر اليساري.. لا أحد يعرف. كما أنه لا أحد يعرف أين قبر "تشي" الحقيقي حتى وإن زعم البعض اكتشافه.. ولكن الحقيقة التي تظل ماثلة هي أن الجسد الذي لم ينهكه الربو اغتالته الديكتاتورية، ولكن بلا شك فشل الجميع في هزيمة روحه.


الرمز والاسطورة

"لا يهمنى متى واين سأموت، لكن يهمنى ان يبقى الثوار منتصبين، يملأون الارض ضجيجاً، كى لا ينام العالم بكل ثقله فوق اجساد البائسين والفقراء والمظلومين" وسيظل صدى هذه الكلمات يتردد، ويلهم المئات في مكان وزمان، ما دام الظلم والعنف يسود هذا العالم.عام 1968، غضب شبان العالم وخرجوا إلى الشوارع معلنين انهم يستطيعون إنهاء الحروب وتغيير ملامح العالم. وقد تحول هذا الرجل الثائر بعد موته إلى شهيد لقضاياهم. أصبح يمثل أحلام ورغبات الملايين ممن يحملون صوره. علما أنه كان يمثل أيضا مجموعة من التناقضات، وكأن الموت حول ملامحه، ما بوحي بأنه لو منحه أعداؤه الحق في الحياة، لربما عجزت أسطورته عن احتلال هذا المدى العالمي الذي تنعم به اليوم

ومن أشهر القضائد العربية التي قيلت في رثاء جيفارا قصيدة الشاعر أحمد فؤاد نجم

جيفارا مات
جيفارا مات
آخر خبر فِ الراديوهات
و فِ الكنايس
و الجوامع
و فِ الحواري
و الشوارع
و عَ القهاوي و َ البارات
جيفارا مات
جيفارا مات
و اتمد حبل الداردشة و التعليقات
مات المناضل المثال
يا ميت خسارة عَ الرجال
مات الجدع فوق مدفعه جوّه الغابات
جسّد نضاله بمصرعه
و من سُكات
لا طبالين يفرقعوا
و لا اعلانات
ما رأيكم دام عزكم
يا انتيكات
يا غرقانين
فِ المأكولات و الملبوسات
يا دفيانين
و مولعين الدفايات
يا محفلطين ( متأنقين )
يا ملمّعين يا جيمسنات( جمع لاسم جيمس بوند بالدارجة المصرية )
يا بتوع نضال آخر زمن
ف العوامات
ما رأيكم دام عزّكم
جيفارا مات
لا طنطنة
و لا شنشنة
و لا إعلامات و استعلامات
عيني عليه ساعة القضا
من غير رفاقه تودّعه
يطلع أنينه للفضا
يزعق و لا مين يسمعه
يمكن صرخ من الألم
من لسعة النار فِ الحشا
يمكن ضحك
أو ابتسم
أو ارتعش
أو انتشى
يمكن لفظ آخر نفس كلمة وداع
لَجل الجياع ( على شان)
يمكن وصية للي حاضنين القضية
بالصراع
صور كتير ملو الخيال
و ألف مليون إحتمال
لكن أكيد و لا جدال
جيفارا مات موتة رجال
*******
يا شغالين و محرومين
يا مسلسلين ( مربوطين بالسلاسل )
رجلين و راس
خلاص خلاص
مالكوش خلاص
غير البنادق و الرصاص
دا منطق العصر سعيد
عصر الزنوج و الامريكان
الكلمة للنار و الحديد
و العدل أخرس أو جبان
صرخة جيفارا يا عبيد
في أي موطن أو مكان
ما فيش بديل
ما فبش مناص
يا تجهّزو جيش الخلاص
يا تقولو عَ العالم
خلاص
1968

لتحميل القصيدة بصوت الشيخ امام رحمة الله

لتحميلها بتوزيع اخر

المصادر:


-موقع اسلام اون لاين
- جريدة الأهرام اليومية القاهرية: مقالة عن إعداد غادة الشرقاوي.
- جريدة الأهرام اليومية القاهرية: الأعداد من 5 إلى 19 يوليه 1968.
- من قتل هؤلاء: ج. صدقة السلسلة الحمراء – دار الغد العربي- دار الشواف للنشر – ط1- 1992.
- جيفارا يوميات بوليفيا ترجمة مصطفي الفقير الفارابي للنشر- ط1 – 1998.
- شبكة المعلومات الدولية الإنترنت
-ويكبيديا
القاهرة مصر الجديدة
محمد الغزالى

هناك 111 تعليقًا:

loumi يقول...

العزيز الغزالى
شفت المرة دى
انت فكرتنى باغنيه جيفارا
مات للشيخ امام
و جميل انك كاتب الكلمات
انا لو منك كنت حطيت الاغنيه كمان
مجهود جميل وتجميع موفق
تشكر عليه
تحياتى

loumi يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
loumi يقول...

محمد
كلاكيت ثالث مرة
الاغنيه اشتغلت
بالتوزيه القديم
جميله قوى
تشكر يا
ذوق
تحياتى

bocycat يقول...

غزالى مجهودك عظيم جدا بس انا ليا كلمة ياريت اما تكتب حاجة طويلة كدة تقسمها اجزاء او حلقات منفردة عشان مش نتوه فى وسط الاحداث وعللى بال ما حوصل للآخر بكون عايزة افتكر تانى ايه اللى قرأته فى الاول .. ده رأئى ممكن غيرى ميحبش كدة ,,, عموما سردك للسير الذاتية هايلة ,,, تحياتى

zenzana يقول...

ادتني شحنة مشاعر
جميل انك كنت بعيد تماما عن تنظير اليساريين
معرفش كان نفسي بس تهتم بتعريف جيفارا لما يسمي ب "اللحظة الثورية" تحياتي لمجهودك

باب البحر يقول...

بس اللي اعرفه انه مات كافر.

عشان كده سيرته و نضاله و كفاحه و هو نفسه ما يساويش عندي .. و أتمنى له بصراحة انه يتحرق قبل ما تتحرق صوره.

عندنا رموز اسلاميه كافيه. و كره الكافر جزء لا يتجزأ من عقيدتنا و من الولاء و البراء.

ما تزعلش مني

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
BinO يقول...

الأخ العزيز باب البحر
لا تحزن من الأخ الذي رد
فهو جاهل
وفوق ذلك فخو جبان
ومنعدم الشخصية

أخي الغزالي
ردي علي هذا الموضوع يحتاج للقليل من البحث عن مصادر
ولكني أؤيد مبدئياً كلام الأخ باب البحر
فالرجل مات كافر
ونحن نملك من الأمثلة ما تكفي لنفخر بها

مجهودك رائع مما لا شك فيه
ولكن أخي الموضوع يرتبط بهويتنا التي ننسلخ منها رويداً رويداً

والله هو الهادي

قاسم أفندي يقول...

من العجيب والمحزن الاهتمام بموته كافر او مؤمنا .. ماذا يفيدنا فحسابه علي الله
المهم ان نتدبر ونتعلم من قصص هؤلاء العظماء التي لم تنجب أمثالهم الأمة الاسلامية منذ صلاح الدين
أشكر الغزالي عرضه للموضوع

Xee يقول...

باب البحر

التعلم ممن لا يدينون بديننا لا يتعارض مع العقيدة السليمة أو الشريعة الاسلامية في شيء

أما الولاء و البراء، فاتعجب لتأويلك للمعنى؟ ما دليلك الشرعي سيدي بأن البراء يعني الكره و تمني الحرق للكافر؟؟

العزيز غزالي

مجهود جبار لرمز من رموز الثورة الحديثة

واخدلي بالك يا أخ باب البحر من الحديثة دي؟

تحياتي للجميع

ياسمين يقول...

والله كنت ناوية أعلق على البوست بس بعد ما قريت التعليقات قعدت اضحك قد كدة

واحشنى والله

مافيش فايدة فى الناس دة يا حفيد الشيخ محمد الغزالى
مش عارفة ايه علاقة الموضوع بالكفر والإيمان

لو حد كويس يبقى لازم نشتمه عشان هو كافر
ولو حد وحش نشكر فيه عشان هو مسلم
وعجبى

ياسمين يقول...

نسيت اقول ان أسوا البشر من ينصبون انفسهم آلهة يحاسبون الناس وكانهم منزهون عن كل نقص

تحياتى

باب البحر يقول...

أستاذ مجهول .
************
صدقني لو كنت كتبت اسمك ماكنتش هازعل منك . ده رأيك فيا .. و أرد عليك أخي الحبيب برد سلمان الفارسي رضي الله عنه . عندما سبه رجل فرد عليه:

إن كنت في النار فأنا مثلما تقول . و إن كنت في الجنة فلن يضرني ما تقول.


أخي BinO :
**********
لا يا أخي . لا تحذو حذوه . زرت مدونتك و نحسبك على خير.
جزاكم الله خيرا لرأيك.


أخي قاسم أفندي:
****************
التدبر و التعلم مطلوب . لكنه ليس بعظيم (إن هم كالأنعام بل أضل سبيلا) إنه عاش كافرا لم يسجد لله سجدة و لم يلتزم بأوامره و ينتهي بنواهيه .. و لا يمكن بأي حال تعظيمه ، هكذا أمرنا.


أخي Xee :
**********
بالفعل أخي التعلم منهم لا يعارض عقيدتنا .. لم أقل أخي أن البراء هو تمني الحرق للكافر .. لكن هذه أمنيتي لأني أحب الله أكثر من هذا الكافر و أكره كفره و عصيانه و إعراضه عن الله . و الله أعز منه.

الولاء و البراء أخي .. أنصحك بالقراءة عنه لأنه أكبر من أن يختصر في سطور هنا .. لقد تكلم فيه العلماء باستفاضة .. و يمكنك تقريبا للمعنى قراءة الآيات من سورة الممتحنة.

أما عن رواية سيرته كأنه من العظماء .. و نشر صورا له و توقيره . فهذا ما لا ينبغي.


جزاكم الله خيرا جميعا

zenzana يقول...

علي كدة بقي يلا نشتم اينشتاين واديسون ومندل وكل الناس دي بما انهم كفرة
ويلا بقي نهلل لواحد مسلم وكابس علي انفاسنا ومش عاتق حد الا لما طلع دينه
وسيبك بقي من ضرورة الثورة علي حاكم ظالم دي كلام مش جايب همه

باب البحر
من تعليقك افترضت انك مش مهتم بالملابس الداخلية الحريمي وان كان دا حقك بس بصراحة الاعلانات عنهم عندك لفتت نظري لما روحت اتفرج علي مدونتك

zenzana يقول...

غزالي
لو سمحت المرة الجاية اختار حد عليه اجماع ومش مكروه
ويا ريت يكون بدقن عشان دي سنة
وتكون ضامن انه مش اي مسلم وخلاص
عاوزين مسلم بحق وحقيق يكون الايمان بيفط من وشه انت عارف المثل اللي بيقول
من برا مش عارف ايه ومن جوا ايه

اللهم ما ارحمنا من العته
واكفينا شر الهطل

غير معرف يقول...

السلام عليكم

جيفار رمز الثوره فى نفوس كل المقاتلين
الحالمسن بواقع افضل المتمردين على فساد الانظمه الديكتاتوريه النقاتل العنيد الذى هزم مرضه وهزم معارضيه واصبح رمزا للحريه فى العالم كله نتمنى ان كان مسلم نتمنى ان نصبح مثله ان نحيا ونموت لهدف ولا نتمنى ان نموت على بهتانه وضلاله ويحضرنى هنا قول عظيم جيفار لقد اوتيت سؤلك فى الدنيا وما لك فى الاخره من خلاق
جيفار لا احبك ولكن احب عظمتك وافعالك وروحك المقاتله

قاسم أفندي يقول...

السيد باب البحر
رجاء تحري الدقة عند كتابة الايات القرآنية
ولست أدري أي من الايات كنت تريد الاستشهاد بها
فتشبيه الأنعام ورد مرتين في القرآن الكريم
الأولي في الأعراف الاية 179:

ولقد ذرانا لجهنم كثيرا من الجن والانس لهم قلوب لا يفقهون بها ولهم اعين لا يبصرون بها ولهم اذان لا يسمعون بها اولئك كالانعام بل هم اضل اولئك هم الغافلون

والثانية في الفرقان الاية 44

ام تحسب ان اكثرهم يسمعون او يعقلون ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا

اما ان هذه الايات تنطبق علي هذا أو ذاك فذلك ليس من شأننا كبشر أن نفسر علي هوانا ونقول هذه لجيفارا وتلك لغيره
ذكر هذه الاية في القران هو دعوة للتفكر واستخدام العقل والتدبر والبعد عن التشبه بالانعام من حيث انعدام العقل
اما من حيث عظمة الشخص في الدنيا فهذا لا علاقة له بدينه فتصنيف العظماء لا علاقة له بالدين
والا فما معني خياركم في الجاهلية خياركم في الاسلام
لا أريد الدخول في مثل هذه المناقاشات العقيمة التي خضتها قبل ذلك ولم يقتنع كلانا برأي الاخر لكن أتمنى أن نتقبل الاخر ونحترمه مهما كانت عقيدته أعتقد أن هذا يخدم ديننا ويعلي من شأنه أكثر بكثير من توجيه الشتائم والسباب وخليها في قلبك يا سيدي لو بتكرهه
أتمنى أن ينبت بيننا ربع جيفارا

loumi يقول...

:)ham yda7ak
:(w ham ybakki
tsada2 ya m7amad bgad ana msh fahma
laih fi nas bt7eb to7gor 3ala ara2 ghairha?
kafer walla msh kafer da rabena elli y7adedha
e7na bnetkalem 3an ragel dafa3 w amen b7a2 elghalada welmazlomin
wageh elzolm weltoghyan
almoslem
man salem elnas mn lessaneh
w ba3dain kol wa7ed 7or fi ra2yo
ya gama3a
na7tarem elra2y walra2y el2akhar
ta7yati

Xee يقول...

زنزانة

هههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههه
=============================
الأخ باب البحر

افتراضك بعدم درايتي عن الولاء و البراء و نصيحتك لي بالقراءة عنها فرضيه غريبة غير مبنيه على موضوعيه في الحوار

صديقي:عند لقائي الشيخ ابو اسحق الحويني من عدة سنوات في كفر الشيخ للسؤال عن البراء لم تحتاج اجابته الى مجلدات

اما بخصوص كرهك للكافر لعصيانه، فليس بالكره و تمني الحرق نعامل العصيان و الكفر

و اخيرا كون جيفارا عظيما ، فهو بالتأكيد عظيما لشعبه ، و ياليتنا اخرجنا جيفارا اخر من صفوفنا للعصر الحديث ليحمل الرايه بدل اكترار النصر البائد و البكاء على أطلاله

تحياتي للجميع

Xee يقول...

باب البحر

هذا نص ما قد قلت سابقا

عندنا رموز اسلاميه كافيه. و كره الكافر جزء لا يتجزأ من عقيدتنا و من الولاء و البراء

و ردي كان على موضوع جزء لا يتجزأ من عقيدتنا

و شكرا لتصحيحك المعلومة

تحياتي

باب البحر يقول...

أخت زنزانة:

لا طبعا السب و الشتم مش من أخلاق المسلم .. و بغض النظر عن قصد حضرتك في الحاكم الظالم . بس حاكم مسلم ظالم أفضل من جميع الحكام غير المسلمين . يكفيه أنه مسلم.

قريت تريقة من حضرتك كتير.سامحك الله و غفر لك. و أظنك تقصدين إعلانات جيران الإجبارية .. و لو رأيت اعلان كهذا فسأرسل للإدارة لحذف الإعلان (و قد فعلت هذا من قبل و استجابوا).

قريت سخرية كتير مني . و لما قريت الـ Profile بتاع حضرتك . نوعا ما فهمت ، و إن تسخري مني اليوم فلعلي أسخر منك غدا ..

أخ مجهول:

رسالتك الثانية أفضل أخي إن كنت أنت صاحب الرسالة الأولى .. أخالف حضرتك في الحياة و الموت لهدف ، فأرواحنا ملك لله و لا ينبغي أن تكون الموت و الحياة إلا له .. حتى جهادك في سبيل تحرير الوطن لازم تقرنه بنيتك أنه يكون في سبيل الله و عشان أمر الله.

و جيفارا ليس بعظيم . فلا يستحق هذه الكلمة رجل مات على الكفر .. دعنا نتعلم منه دون وصفه بالعظمة.

أستاذي قاسم أفندي:

لم أقصد أستاذي الإستشهاد بالآية ، و اعذرني لوضعها بين قوسين و استخدام صيغة الجمع .. و عادة أنقل الآية من برنامج حتى لا أعرض لنفسي للخطأ و تكون واضحة بتشكيلها.

و أنت على حق ليس لنا أن نفسر الآيات على هوانا و لكن الآية من سورة الفرقان جاءت في وصف الكافرين .. و كما قال (ابن كثير في تفسيره) أَيْ هُمْ أَسْوَأ حَالًا مِنْ الْأَنْعَام السَّارِحَة فَإِنَّ تِلْكَ تَفْعَل مَا خُلِقَتْ لَهُ وَهَؤُلَاءِ خُلِقُوا لِعِبَادَةِ اللَّه وَحْده لَا شَرِيك لَهُ فَلَمْ يَفْعَلُوا وَهُمْ يَعْبُدُونَ غَيْره وَيُشْرِكُونَ بِهِ مَعَ قِيَام الْحُجَّة عَلَيْهِمْ وَإِرْسَال الرُّسُل إِلَيْهِمْ . (و كذلك فعل جيفارا و غيره).

أما عن العظمة . فلا عظمة لكافر ، و المقياس في الدنيا و الآخرة للدين .

و خياركم في الجاهلية خياركم في الإسلا/ .. و كنت اتمنى أن تتفضل حضرتك بإكمال الحديث .. (إذا فقهوا) .. و أنى للكافر أن يفقه و قد مات على الكفر !!

و أنا الآخر أخي لا أحب الدخول في مناقشات عقيمة .. كانت هذه ذكرى لمن أراد أن يتذكر. و كنت أتمنى أنك كذلك تلتزم بالنصيحة التي تفضلت بها و أن تحترم رأيي الذي كتبته دون سب أو شتم.

و أرى أن دعوتك استجيبت أخي . فكل المسلمين الذين ماتوا على الإسلام أفضل من جيفارا .. و أنا لا أكرهه . لكن أكره كفره بالله.

الأخت loumi:

لا يحتاج إثبات كفر جيفارا تحديد . و هل لديكي غير ذلك؟

أنا لم أحجر على رأي . جميع الآراء مدونة .. و هذا رأيي. و كما تفضلت . هنا رأي و هناك رأي.

أخي xee:

الرجل أخي مات كافرا . مااات .. فلا يرجى إسلامه .. لذا فلا عيب أن أدعو عليه بالحرق و قد عادى الله .

و أكرر لحضرتك . جيفارا ليس بعظيم.

و أراك قد صدقت عندما اعترضت على كلمتي (كره الكافر) .. و اعتذر طبعا عن عدم توضيحها ، و إن كنت أرى أن كلماتي واضحة في السياق ، فالمقصود هو (كره كفر الكافر).

شكرا لردودكم . غفر الله لنا و لكم.

Mohamed A. Ghaffar يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شـــــهــــروزة يقول...

يا سنة سودااااا

اية اللى بيحصل دة؟؟؟

باب البحر
هو لسة فيه حد زيك كدة لحد دلوقتى؟؟

واذا كان المسلمون لم يشعروا بآدميتهم وحقوقهم الا تحت راية الحاكم الغير مسلم مثل من يعيشون فى الدول الأجنبية
يبقا رأيك اية؟؟

ولما المسلمين لهم كلمة ورأى وحرية اداء عقيدة علتى اختلاف مذاهبهم وطوائفهم تحت راية الحاكم الغير مسلم فى الدول الغير اسلامية والغير عربية
يبقا رأيك اية؟؟؟

ولما المسلمين لهم الحق فى التصويت واختيار من يمثلهم فى الدول الغير عربية والغير اسلامية وتحت راية الحاكم الغير مسلم
يبقا رأيك اية؟؟؟؟

ولما كل المدافعين عن الحريات وللأسف كلهم مطلعوش من داخل المجتمعات الاسلامية اللهم الا قلة قليلة اعتبرت منبوذة لمجرد مخالفة رأيهم لمن نصب نفسه قيّما وحاكما على عقول وقلوب العباد
يبقا رأيك اية؟؟
والأمثلة للعلم يعنى قديمة وليست حديثة أمثال الشيخ محمد عبده والأفغانى وقاسم أمين ومصطفى كامل
وصاروا رموزا مهمشة سطحية لم ينظر اليها النظرة التى تستحقها اللهم الا لطع اسماؤها على واجهات المدارس فقط
دون تعريف من يقطنون تلك المدارس بمن هو صاحب الاسم
يبقا رأيك اية؟؟؟

واذا كان المناضلون الفرنجة كلهم ناضلوا لأجل الانسان بغض النظر عن لونه أو عرقه أو عقيدته أو مذهبه
ومن اطلقوا على أنفسهم مناضلين مسلمين اقتصر نضالهم فى تكفير هؤلاء وتهميش وتسطيح هؤلاء

يبقا رأيك اية؟؟؟؟؟


أيا ليت العرب أجمعين جيفاراااا
لكنا فى حال غير الحال

كنا لنسود العالم

==============
زنزااانة

بصى الأولى نقتل كريستيان ديور وفرسيتشى ووأمثالهم

لأنهم جعلوا المرأة فتنة فى الأرض
لما عملوا لها موضة وفساتين وملابس حريمى

اللى نويتى تنبذيهم دول معملوش حاجة حرام

دول يا دوووووب


وضعوا خطوات لجلوسنا أمام شاشة الكمبيوتر فقط
واحنا علينا الباقى


تحياتى

باب البحر يقول...

:) و الله يا أخت شهروزة طول مافيه زيك .. إن شاء الله هيكون فيه زيي عشان يرد عليكي.

رأيي الحاكم المسلم أفضل .. و مش هنسود العالم في الكفر أبدا ، بس أعتقد -بحسن ظني-انك تقصدي عقلية جيفارا مش كفر جيفارا.

تريقتك على الدين مش هترفع من شأنك أبدا . إنما ممكن تضرك يوم القيامة .. احذري أختي في الإسلام.

أنا ملاحظ إن المعارضين ليا كلهم نوعية واحدة . و ده شئ مطمئن .. إني مش مخالف لكثير من الأشخاص . لكن مخالف لفئة . و لله الحمد.

احفظوا الله يحفظكم . احفظوا الله تجدوه تجاهكم.

zenzana يقول...

باب البحر
مش هوجع دماغي معاك لانك ملكش حل
ولا مثيل ولاني بصراحة مش فاضية
العيال ولادي مش ساكتين

بس ايه موضوع البروفيل دا لاني مش فهماه يا ريت توضح
بخصوص التريقة انا فعلا حريفة تريقة ولو اشتغلتك هطفشك من اي حتة تروحها

يا جماعة انتوا بعدتوا عن الموضوع اللي هو جيفارا
ورايحين توجعوا راسكم وتصدعونا
انا عن نفسي البوست عجبني جداااااااااا
واخت منه كوبي بست ع الكمبيوتر عندي
واللي مش عجبه يشرب م الترعة
وابقوا شرفونى لاني هحط صورة لجيفارا
سلام جميعا
طالما قبلتوا حاكم مسلم يطلع عينكم يبقي فعلا تستاهلوا
صحيح شعب تلمه زمارة وتفرقه عصايا

سلام خليكوا علي بوستات

شـــــهــــروزة يقول...

زنزانة
عادى انا كمان شرفت مكانى بصورة لجيفارا قبل صور حكامنا العرب فى السلايد
ابقى شوفيها

لكن الأزمة ان جيفارا ومبادئه اتحولت لمجرد صور عالتيشرتات وبوستات وعلى علب المشاريب ولمجرد المنظرة ليس الا

الشباب نفسه تجاهل كل ما هو خلف اسم هذا المناضل واتجهوا للمنظرة فقط بصورته
تفتكرى دة صحى؟؟

==========

باب البحر

كفاية عليك كدة

أنت أخدت أكتر من وقتك

Xee يقول...

ألا هو غزالي فين يا جماعة؟

يكونش زعل من المشهدين اللي فاتو دول؟

:)

حقك عليا يا عم غزالي ، بس أصلي بستعجب جدا من الناس اللي مره واحد تعتبر نفسها انها هي اللي بتمثل الدين و تدافع عنه بحماس و بدون عقلانيه في الحوار أو الحديث

متزعلش يا عم ، هبقا أعلق بعد كده وانا ساكت

:)

تحياتي

Xee يقول...

العزيز الغزالي





تحياتي

==============================
شفتني وانا بعلق بأدب
:)

باب البحر يقول...

## براحتك أخت زنزانة .. ربنا يخلي لك ولادك و تشوفيهم أحسن من جيفارا ميون مرة .. و بالفعل ولادك أحسن من جيفارا.

:)

دمتي بخير


## فعلا أخت شهروزة .. شكرا لصبرك علي.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

جزاكم الله خيرا جميعا .. بس ليا سؤال أخير و مش هاطول ، و وعد هاقرا الاجابة من غير اي تعليق خالص.

انتوا تبع حاجه معينة . يعني طائفة و لا فئة ايه؟ .. المنهج نفسه يعني ليه اسم؟ .. التوافق في الاراء (بغض النظر عن صحته) دايما بيبقى عنوان فكر معين - على حسب علمي ؟؟

و لو كان ظني صح فدلوني على رابط فيه توضيح لمبادئه و غاياته.


و شكرا .

و السلام عليكم و رحمة الله.

قاسم أفندي يقول...

السيد باب البحر
ردا علي سؤالك انا لم اتشرف من قبل بمعرفة أي من السيدات والسادة اللي علقوا علي البوست ده بما فيهم الاستاذ غزالي او حضرتك وان كان يشرفني التعرف علي ذوي العقول الراجحة
بس ان كنت شايف ان تفكير الاغلبية اللي علقت علي الموضوع ضد تفكير حضرتك فأعتقد وأنصحك أن تعييد تقييم تفكيرك تجاه الموضوع
الولاء والبراء بهذه الصورة سيدي يسيء للاسلام والمسلمين بل ويهين عقل المسلم الراجح الذي يأمره الله في قرآنه باستخدامه
هناك فرق بين احترام الانسان (ولقد كرمنا بني آدم) بنى آدم وليس المسلمين فقط
اذا علينا احترام من كرمه الله، أما كونه مسلم أو كافر فهذه حسابها عند الله
ليس عيبا أن نخطأ ولكن العيب ألا نعترف بخطأنا
أعلم أنه من الصعب عليك تقبل كلامي هذا ولكن سيدي الفاضل العلوم الدينية لا تؤخذ فقط من أولئك الذين تعرفهم ولا أريد أن أسمي أحد بالأسم ولكن هناك الكثيرين من بينهم الأمام الغزالي رحمة الله عليه .. أقرأ وتدبر ولا تلغي تفكيرك وعقلك فالله يأمرنا أن نفكر ونتدبر
وعموما الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية وأحترم رأيك ولكن لا أتفق معه
تحياتي

zenzana يقول...

باب البحر

مفيش حد احسن من حد
البشر كلهم سواء

اه احنا لنا تنظيم مفتوح لكل البشر ما عدا الاغبياء واللي مركبين الحذاء في فصي مخهم الشمال واليمين

kmam يقول...

الاخ غزالي
مدونتك رائعه لانها تشير الي رموز رائعه في حياتنا
باب البحر ، لقد فتحت بابا للجدل الذي لا طائل من ورائه ، الناس بالنسبة لنا الناس بما يقدمونه لنا ، الرسول عليه الصلاة و السلام اعظم الناس عندنا لانه علمنا ديننا و نزع من قلوبنا العنصريه البغيضه ، و لا يمكن ان نعيدها الان بدعوي الدين الذي يدعو للمساواه بين البشر
اكرمكم عند الله اتقاكم ، ولكن بالنسبة لي علي الاقل مخترع التكييف اعظم بكثير من كل اعضاء منظمة العالم الاسلامي ، و ان كانوا مسلمين
و مكتشف الكهرباء اهم بكثير كل مؤلفي كتب البراء و الولاء التي تقرأها
اتق الله ، و لا تعين نفسك حاكما علي رحمة الله ، ولا تسئ للدين الذي لا يمينز بين الناس علي اساس الدين او اللون او العرق ، و كفل الحرية للجميع و اوكل حسابهم لله يحكم بينهم فيما كانوا فيه يختلفون

Rosa يقول...

واو يا محمد
بجد كل مره بتبهرني ببوست اجمل من الي قبله
انا بموت في تشي جيفارا وحتى لازقه صوره ليه على مونيتور الكومبيوتر قدامي
:D
اشكرك على كمية المعلومات والمجهود الميذول فيه
في انتظار المزيد
:)

shayma يقول...

بجد يا محمد مجهود رائع
عرفتنى على شخصيه كنت اسمع عنها بس خلتنى احبها واحترمها وفكرتنى بناس كويسه وانجازات كويسه
سلامى ليك
:))

باب البحر يقول...

و كأنكم انتظرتم الوعد بأنه آخر تعليق لتعودوا إلى الشتم مرة أخرى ، و لله الحمد أنكم لم تجيبوا عن السؤال حتى أرد على الأقل على السب و الشتم ، ليست هذه شجاعة.


قاسم أفندي: لا يا أخي انتا مختلف فعلا . لديك خلفية دينية و تتناقش عن علم .. سررت بمعرفتك و أنصحك بنفس نصيحتك مع التعديل :) .

لا تلغ تفكيرك وعقلك .. و لا تتوسع فيهما في مجال العقيدة و الحكمة من أوامر الله و رسوله .. و اقرأ في الآراء المتنوعة و لا تقتصر على آراء معينة.



زنزانة: شكرا . بارك الله في أولادك.



kmam : ماذا تقصد عن مؤلف كتب الولاء و البراء ؟؟ مصدر الكتب هو الله و رسوله!! . أظنك لا تقصد.زلة كيبورد. :)

اقرأ أخي أكثر .


أرجوكم لا تعودوا للسب و الشتم . إن كنتم تريدونني أن أذهب (كما ادعيتم).

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

loumi

منوزرة يا جميل و3 تعليقات فى بوست واحد احمدك يارب يارب تكونى استمعتى بالبوست وبالاغنية وتكون عجبتك

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

bocycat


حاضر يا بوسى بس انا مش بحب الاجزاء اساسا

شكرا ومرورك الى هايل

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ازيك يا راندا

كويس انك اتشحنتى

ههههههههه

اقصد يعنى انك اتشحنتى بالمشاعر وكدة

انا بعيد عن تنظير اى تيار اساسا يا

راندا المرة الجاية ان شاء الله

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يا اخى باب بحر

فين سلام الله يا اخى الكريم ؟

غريبة ان نتحدث عن الولاء والبراء وننسى اصل العقيدة المتسامحة وننسى ان نلقى السلام حتى فى اول زيارة


طيب
لا هوا مش مات كافر بس يا اخ باب هوا تقريبا كدة مات متعذب فوق الارض وربنا اعلم بحسابة معاه بس هوا ملحد وكافر ومش مؤمن بوجود اله اصلا

بس افكارة تدعى على الاحترام اية المشكلة هنا؟؟؟ من حقى اعجب بافكار اى شخص اين كان ثم انة لم يحارب الاسلام

ولم يحارب مع اعدائا الاسلام على العكس حارب ضدهم وحتى النفس الاخير وساند الحركة التحررية فى الجزائر فما هيا المشكلة هنا

افكارك ومعتقداتك تحترم ليس لشئ ولكن لانى من محبى حرية الراى ومحترمينها اساسا

فلك رائيك وليا رائئ فلا تجبرنى على رايك ولو كنت نزلت بالفارة تحت كنت لقيت مكتوب عن الامام الغزالى غريب انى مشوفتكش بتعلق هنا اصلا وكرة الكافر او كرة البشر جزء موجود فى عقيتدك انت واعتقادك ليس فى الاسلام
الولاء والبراء الى حضرتك بتتكلم عنه دة
بيتلخص فى كلمتين

معنى الولاء: هو حب الله ورسوله والصحابة والمؤمنين الموحدين ونصرتهم.

والبراء: هو بغض من خالف الله ورسوله والصحابة والمؤمنين الموحدين، من الكافرين والمشركين والمنافقين والمبتدعين والفساق.

مش دة الى عايز توصله ؟.

وتقريبا انا خالفت الشرط رقم 8؟
الى هوا

8-مدحهم والإشادة بما هم عليه من المدنية والحضارة، والإعجاب بأخلاقهم ومهاراتهم دون نظر إلى عقائدهم الباطلة ودينهم الفاسد

همممممممممممممممممم

ربنا يهدينا جميعا بس الغريب هنا

انك ممفهمتش النص صح خالص

وحتى الشروط دى تؤخذ وترد من قولها

يعنى اية العيب انى اتكلم عن فلان او علان ان كان ذميا او يهوديا او حتى

هندوسيا طالما احترم دينى

بمعنى هذا انك تحرم الكلام على ملك الحبشة
وموقفة البطولى مع الاسلام فى بدايته

وعلى عم الرسول صلى الله علية وسلم
وعلى من ايضاء على كل من ساعد الاسلام

او كان بعيدا عنة لانة ليس منا

بمعنى اصح كرة الاخر
او التعصب
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

باب البحر اعتذر لك عن الاهانة

استاذ مجهول انت ملكش اسم؟؟

غريبة واسلوبك الضغيف دة هوا الغريب بحد

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

BinO

منور المدونة ...واضم صوتى معك للاخ العزيز باب البحر بان لا يحزن من
السيد مجهول افندى

انا فى انتظار ردك ان شاء الله

غريب ان تتفق معه فى الافكار ويختلف الاسلوب

المهم يا سيدى انا اتكلم على افكار اشخاص وليس اشحاص

فالمفروش ان نتعلم من التاريخ ومن الاخطاء ونعلم ونتعلم هذا ما تعلمتة من وانا طفل وتلك هيا عقيدتى وربنا يغفر لنا جهلنا وتقصيرنا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

قاسم أفندي منور

مش غريب عادى فى زمن فتاوى رضاع الكبير واعدم الخروج على الحاكم المسلم

على الرغم من عدم حكمة بالعقيدة الاسلامية اصلا وةانى لم ابايعة ولم يبايعة احد بل هوا قفز على كرسى السلطة

الشكر مردود يا اخ قاسم منور

ولو صبر القاتل على المقتول كان راى

الاخ باب من تكلمت عنة سابقا ومن ساتكلم عنة لاحقا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ازيك يا زياد منور يا جميل يارب تكون بخير

ردك كافى وشافى بجد

تحياتى ليك يا زياد يا جميل

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هههههههههه

ازيك يا ياسمين

انا كمان بضحك دلوقتى والله مع انى مليش نفس
قولتى الى كنت عايز اقولة

وعجبى هيا دى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

صح يا ياسمين بس دة مش ذنبهم دة ذنب من ساعدهم على كدة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اخ باب بحر انت قلبت الموضوع لمنقاشة

افكارك هايل

مين قال عظيم؟؟

انت مش شايف المصادر الى الموضوع اتكتب منها

منهم اسلام اون لاين برضة هما جهلة ؟؟؟

صح ومين عظمة اصلا هوا انا بقول نننصبة زعيم روحى ويبقى قبلتنا قبرة

فى اية يا استاذ باب؟

حضرتك بتدافع لية كدة واساسا محدش بيهاجمك

انا لا اوقر احد افهم انا بحترم افكار شخص

والله يعلم بمدى حبنا له واتمنى منك فقط قبل ان تهاجم ان تتروى كما علمنا الاسلام

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

zenzana

انتى بايتة فى المدونة بقى
يا ستى صبرا بس لا اشتمى انتى ان مش بحب اشتم

وبرضة روحى انتى هللى انا اضربت حلو اوى فى اخر مظاهرة وكنت هقضى ليلة فل ولوا ان الواحد لية اهل كان زمانى بهلل دلوقتى وبعدين انا بذاكر وبشتغل اهلل امتى بقى؟




والاعلانات مش منة اصلا دى من موقع جيران
اخ باب انقل البلوج ولا مش بتنصح بية

لانهم كفرة؟

لو كدة فانا معاك بجد

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

نعم يا راندا

حاضر بس هاجيبة منين دة؟؟
مينفعش يكون عامل دقنة سكسوكة او محدد
لازم بدقن كاملة
وبعدين انا سعات بربى ذقنى فهاكتب عنى انا

بس انا مضمنش نفسى طيب هادور على حد تانى

اللهم ما امين يا راندا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعليكم السلام يا اخ مجهول 2

يالى غير مجهول واحد اكيد يعنى

لانك بتفكر شوية لامؤخده يا اخ مجهول 1

اسمحلى اخذ االجزء دة من تعليقك لانة صح جداا بالنسبالىت

------------------------

نتمنى ان كان مسلم نتمنى ان نصبح مثله ان نحيا ونموت لهدف ولا نتمنى ان نموت على بهتانه وضلاله ويحضرنى هنا قول عظيم جيفار لقد اوتيت سؤلك فى الدنيا وما لك فى الاخره من خلاق
جيفار لا احبك ولكن احب عظمتك وافعالك وروحك المقاتله

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

قاسم ازيك منور
بجد ردك جميل اوى يا قاسم وعجبنى لانة تقريبا وصل جزء من وجة نظرى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

لومى تتحدث الانجليزية

كيف حالك

لان دى طبيعة البشر عادى كبرى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زياد
هههههههههههههههه


لا طبعا انت اكيد مش فاهم لو سمحت لا تجادل ولا تناقش

يا اخ على

اقصد يا اخ زياد

وانا شايف انة مش عظيم ولا حاجة

بس قوى لشعبة ورمز لناس كتير

وبس

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زياد ثانى وثالث ورابع

كويس اننا نوصل لحل اساسا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مين وصفة بالعظمة انا عايز اعرف بجد


علشان حضرتك حسستنى انى متخلف بجد

لو تقصد كلمة الرمز والاسطورة فانا بفسر بيها الحمى الى جاية للناس دلوقتى

وهوا رمز لشعبة ولناس كتير

وكويس انك شايف اننا ممكن نتعلم منهم

سسيبك بقى من ردك على الناس الىة تهمنى دى

----------------------------------
أراك قد صدقت عندما اعترضت على كلمتي (كره الكافر) .. و اعتذر طبعا عن عدم توضيحها ، و إن كنت أرى أن كلماتي واضحة في السياق ، فالمقصود هو (كره كفر الكافر
-------------------------

كره كرهه مش كره شحصة بس انا بتكلم عن شخصة ومتكلمتش لا عن عقيدتة

ولا عظمتى خلاص؟؟

الحمد لله وصلت كدة؟؟

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

انا شايف انى اغير البوست واسمية باب بحر

والاخوة المدونين مش معقول بجد كم النقاش والجدال دة

غريبة بجد انكم سبتو الموضوع علقوتو على رد والاغرب عدم احترام حرية راى اى حد ولا حتى صاحب المدونة طيب

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

شهروزة انتى مش بتخشى مدونتى اساسا

همممممممممممممممممم

تقريبا دى اول مرة او الثانية الى تعلقى هنا

دة غير انك معلقتيش على البوست اساسا

ولا على المدونة

هممممممممممممممممممم

انتى داخلةى هجوم على باب بحر يعنى فى حد حكالك فى الجلنديزر او المازنجر على الى بيحصل
وانتى جيتى بصفتك قوات التدخل الاجنبى

ومن ردك على راندا زنزانة وبما انكو اصحاب يبقى انتى جاية بناء على كلامها

اذن

خيانةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة


وبما انك موجهتليش كلام يا شهر فمش هرد


بس الغريب بحد انك داخلة مدونة

تعلقى على تعليق
!!!

مش حاجة تغيظ بزمتك؟؟؟ سايبة البوست

والمدونة وصاحبها كانهم اكياس جوافة وادخلة تضربى العدو وتمشى ومفيش حتى السلام عليكم!؟؟؟

ماشى يا راندا بتططعنينى فى ظهرى


اوك
ورغم اتفاقى او اختلافى معاكى فى الراى

فمش هارد برضة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

باب بحر ايوة كدة صح انت خليك هنا تجاهد على البلوج ليست

ربنا يكرم وهايهديهم على ايدك ان شاء الله

انا شايف ان تدوين المراة غلط اساسا

دول يعملو بطاطس وبس

استمر الله يرعاك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زنزانة يا هلا والله كل دى تعليقات

انتى عندك زنازين صغيرين؟؟؟

تصدقى اول مرة اعرف ربنا يخليهم ليكى يارب
ويحفظهملك ويطلعو زنازين كبار كدة ان شاء الله بلاش توجعى قلبك


افهمك انا لانى فهمت كل حاجة فى الشوية دول انا هايل بجد علشان انتى واخدة كوبى من مقولات جيفارا حطاهم فى البروفايل

تقريبا صح كدة يا باب؟

وبخصوص التريقة

برضة دى اول مرة اعرفها

بس كنت متوقع

وبجد الحاج ونوانة حل الموضوع تقريبا
انتوا بعدتوا عن الموضوع اللي هو جيفارا اساسا وبتعلقو على تعليق بس

وكويس ان البوست عجبك واكيد الاغنية كمان والجو عموما صح
؟؟ وكويس انك خدت كوبى بجد لانى هاقفلها ان شاء الله وهانبيع ذرة

وشرفونى؟ يعنى بتعملى خيانة وكمان اعلانات غير مدفوعة الاجر

خيانة 2 ماشى


مش عارف حسيت يا راندا انك فى احر كلمة كنتى هاتكتبى شتيمة بس عقلتى

يعنى مثلا اه يا شعب يا ولاد ال....
ماشى يا رندا

كومنتات بقى

هههههههههههه حلوة دى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زياد اية يا عم دة انا حاسس انك جمبى هنا

انا بتطحن يا زياد دعواتك بس

وهارجع انا قريبا لا تقلق

لا مزعلتش انا متعود

ياعمنا على اية بس انا استغربت ان الموضوع بقى كدة


انا مش زعلان ياعم هازعل لية بس

بس انت سكر تصدق؟

هههههههههههه

لا يا عم اتكلم براحتك ومدد على الشازلونج وافتح الثلاجة

هات ميرندا

ولا اقولك بص علشان الشبهات ممكن نغلى خروب وانت اشربة وانا هاشرب ميرندا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

العزيز زياد اه شوفتك شوفتنى انت وانا عمال اتكلم بحكمة وكدة؟؟

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

شهر انتى كمان بتعملىة اعلانات

يعنى

ولا بلاش

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ازيك يا باب بية طيب انت شايف ان دة صح

غريبة انكم متكلمتش عن فضل من ترك الجدال وهوا محق

واضح انك من الابطال فعلا
وانا معاك ان ولاز زنزانة احسن من جيفار مليون مرة وشوية بس ازاى هاتشوفهم احسن منة وانت بتقول انهم احسن منة اصلا

معلش اعذرنى اصلى مش عبقرى وكدة

سيبك من شهروزة لانها من الاعداء دلوقتى


واياكم
انت وعدت مش هاتعلق صح طيب مصلحة

ايوة احنا تبع تنظيم لو سمحت يا قاسم سيب ايدى ماتنكرش ايوة انا هاعترف

بالفعل احنا تبع منظمة لا مش طائفة

ايوة حاحة كدة بالضبظ احنا متوفقين \فعلا بس ايوة عايز رابط حاضر

https://www.blogger.com

اهوة ادينى اعترفت اهوة
هتلاقى كل الى انت عايزة هنا وكل المواثيق والقوانين

وظنك صح فعلا احنا كلنا بنتائمر عليك

انت وقعت فى الخية هع هع

دة زياد بيضحك لانة شرير

المهم ياعم تصدق باية

ولا حد من الناس دول معدا شخصية واحدة الى تعرفنى فى الحقيقة والباقى ولا بينا وبين بعض ايميل حتى
وشهر اول مرة تعلق عندى اصلا تخيل


بس انا شايف انك تروح تضرب الاعداء الى هما دول فى عقر دارهم لانى شايف ان النصر لم يكتمل

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

قاسم احيي فيك رجاحة عقلك بحق

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

زنزانة منك لله هانتاخد تنظيم

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

كمام منور فى اول زيارة وانت الرائع


وراسك يحترم لانة خاص بيك

باب بية كبر بقى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

روزا منورة يا جميل

ربنا يكرمك قريبا ان شاء الله

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

شيماء ربنا يخليكى وتكون عجبتك واستفادى يارب

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

مين شتمك اصلا؟؟؟


باب كفاية بجد ورايا شغل

تحياتى

شـــــهــــروزة يقول...

غزالى

متردش
أنت حر

مش حتفرق معايا كتير
لأنى قريت البوست فعلا
ومعجبنيش الهجوم على الرمز

رد على اللى يعجبك

احنا اللى أكياس جوافة

متفرقش برضة

ملحوظة صغيرة

انا مش قوات تدخل أجنبى ولا حد بيشحننىوأعتقد أنى مش عيلّة صغيرة يتقال لها كدة

يا ريت نحاسب شوية فى الكلام

شـــــهــــروزة يقول...

ااة بالمناسبة
نسيت اقول حاجة تانية

ملحوظة كويسة انك لاحظت انى مش بآجى هنا
ملحوظة ظريفة
استمر فيها
لأنها مش حتتكرر تانى

باب البحر يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

آدي السلام يا عم .. بس افتكر كويس ان انتا كمان مابدأتش السلام في أول ردودك .. ولا أي حد ماعدا المجهول .. فكانت ملاحظة غريبه من حضرتك ليا أنا خصوصا دون الباقي.

ما علينا

ما هو انا مش عارف دلوقتي أرد ولا لأ .. إن مارديتش يبقى مش لاقي رد و هربت ، و إن رديت فانتا مش قابل ردي (و راجع كلامك أخي):

- باب بية كبر بقى.

- باب كفاية بجد ورايا شغل.

محور الحديث كله إنه للأسف اختلطت عندكم الأوراق . فما فرقتوش بين معاملة الكافر و التعلم منه ، و تعظيمه و احترامه.

حتى تريقة حضرتك(عند النصح ببلوجر و أن أصحابها كفرة)
و تريقة زنزانة عندما قالت (يلا نشتم اينشتاين واديسون)
و قول الأخ ( مخترع التكييف اعظم بكثير من كل اعضاء منظمة العالم الاسلامي ، و ان كانوا مسلمين)
و قول الأخت (لو حد كويس يبقى لازم نشتمه عشان هو كافر)
دليل ان ما وصلكوش كلامي عن التفرقة بين المعاملة و التبجيل.

يعني القول: (جيفار لا احبك ولكن احب عظمتك وافعالك) أراه خاطئ لأني لا أحبه و لا أعظمه . إنما أتعلم من أفعاله.

لم يفرقوا فاتهموني بالرجعية و التخلف و الإرهاب ( بأسلوب لمز كلنا نعرفه) كقول حضرتك (لا تجادل و لا تناقش يا أخ علي)
و قول الأخ (واخدلي بالك يا أخ باب البحر من الحديثة دي؟)
و قول الأخت (هو لسة فيه حد زيك كدة لحد دلوقتى؟؟)
و قول الأخت عندما خالفت رأيها (ما عدا الاغبياء واللي مركبين الحذاء في فصي مخهم الشمال واليمين )

حاولت بقدر الإمكان أنقل ليك جزء من التعليق . عشان ما تقولش بس مين اللي قال و محدش قال كده.

و السلام عليكم و رحمة الله

ياسمين يقول...

انا جيت لقيت الدنيا مولعة عندك يا غزالى
هو فى ايه بس
البوست دة عامل مشاكل
على فكرة انت على طول كدة عامل مشاكل يا عزيزى؟

واحشنى يا جميل
اخبارك ايه
هأكلمك قريب
تحياتى

نقطة مية يقول...

يا اخي مدونتك مفيدة فعلا..و مجهودك واضح في البوست...
و احنا نملك في تاريخنا العربي مصادر فخر كتيرة...المهم اننا"بعيدا عن الدين و العرق"كل البشر تحلم بالحرية

تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ازيك يا شهر غريبة انك اضايقتى من من

اسلوبى مع انة هزار لانى استغربت من اسلوبك

ورغم انى محاسب فى الكلام وحضرتك مش عيلة ولا حد قال كدة

عامة شكرا لللزيارة الى مش هاتتكرر نورتينى
تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لانك اول مرة بتزورنى يا باب

ولانك الوحيد الى نصح فطبيعى انك لم تتكلم بالاسلام تبداء بالسلام بس كدة


لا ازاى تهرب رد طبعا

بس يا اخى الفاضل دى دعابة مش اكثر

حط نفسك مكانى سافرت يوم او يومين وجيت لقيت الناس ماسكة فى بعض على حاجة غير الى بتتكلم عنها اصلا

وانت بتعمم واتهمتنا اننا اعضاء فى تنظيم طيب الرد عليك يكون ازاى؟

ومين قالك اننا مفرقناش؟ كالعادة اتهمات بلا اى وجة حق اصلا

وانا مكنتش بتريق بس لو فى حاجة زيى بلوجر بنفس الامكانيات واصحابها مسلمين فاكيد هكون هناك بس ميكونش هيقرفنى زى جيران كدة ووكل واحد يا اخى لية وجة نظرة وقناعت اية الى يخليك تحس فيها اهانة؟؟
وكل واحد مسئول عن فكرة

الدليل الوحيد الى انا شايفة انك اتسرعت وبس تتعلم من افعالة ترى ان روحة عظيمة دة براحتك ومش هاجال كتير

وهاعمل بقول الرسول صلى الله علية وسلم الى مستغرب ان حضرتك متكلمتش علية
فى كل الكم دة من الجدال




عن أبي أمامة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:’’ من ترك المراء وهو مبطل بني له بيت في ربض الجنة ومن تركه وهو محق بني له في وسطها ومن حسن خلقه بني له في أعلاها’’ رواه أبو داود والترمذي واللفظ له وابن ماجه والبيهقي.

قال الترمذي حديث حسن ورواه الطبراني في الأوسط من حديث ابن عمر ولفظه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:’’أنا زعيم ببيت في ربض الجنة لمن ترك المراء وهو محق وببيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وهو مازح وببيت في أعلى الجنة لمن حسنت سريرته’’ ربض الجنة هو بفتح الراء والباء الموحدة وبالضاد المعجمة وهو ما حولها وروي عن أبي الدرداء وأبي أمامة وأثلة بن الأسقع وأنس بن مالك رضي الله عنهم قالوا خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما ونحن نتمارى في شيء من أمر الدين فغضب غضبا شديدا لم يغضب مثله ثم انتهزنا فقال:’’ مهلا يا أمة محمد إنما هلك من كان قبلكم بهذا ذروا المراء لقلة خيره ذروا المراء فإن المؤمن لا يماري ذروا المراء فإن المماري قد تمت خسارته ذروا المراء فكفى إثما أن لا تزال مماريا ذروا المراء فإن المماري لا أشفع له يوم القيامة ذروا المراء فأنا زعيم بثلاثة أبيات في الجنة في رباضها ووسطها وأعلاها لمن ترك المراء وهو صاد ق ذروا المراء فإن أول ما نهاني عنه ربي بعد عبادة الأوثان المراء’’ الحديث رواه الطبراني في الكبير وعن معاذ بن جبل قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:’’ أنا زعيم ببيت في ربض الجنة وببيت في وسط الجنة وببيت في أعلى الجنة لمن ترك المراء وإن كان محقا وترك الكذب وإن كان مازحا وحسن خلقه’’ رواه البزار والطبراني في معاجيمه الثلاثة وفيه سويد بن ابراهيم أبو حاتم وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال كنا جلوسا أمام باب رسول الله صلى عليه وسلم نتذاكر بنزع هذا بأية وينزع هذا بآية فخرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم كما يفقأ في وجهه حب الرمان فقال’ يا هؤلاء بهذا بعثتم أم بهذا أمرتم لا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض’ رواه الطبراني في الكبير وفيه سويد أيضا وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:’’ ما ضل قوم بعد هدى كانوا عليه إلا أوتوا الجدل ثم قرأ ما ضربوه لك إلا جدلا’’ الزخرف رواه الترميذي وابن ماجه وابن أبي الدنيا في كتاب الصمت وغيره.

وقال الترمذي حديث حسن صحيح وعن عائشة رضي الله عنها قالت :قال: رسول الله صلى الله عليه وسلم ’’إن أبغض الرجال إلى الله الألد الخصم’’ رواه البخاري ومسلم والترمذي والنسائي الألد بتشديد الدال المهملة هو الشديد الخصومة الخصم بكسر الصاد المهملة هو الذي يحج من يخاصمه

وروي عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: ’’كفى بك إثما أن لا تزال مخاصما’’ رواه الترمذي وقال حديث غريب وعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول صلى الله وسلم قال:’’ المراء في القرآن كفر’’ رواه أبو داود وابن حيان في صحيحه ورواه الطبراني وغيره من حديث زيد بن ثابت وعن ابن عباس رضي الله عنهما عن النبي صلى الله وسلم أن عيسى عليه السلام قال:’’ إنما الأمور ثلاثة أمر تبين لك رشده فاتبعه وأمر تبين غيه فاجتنبه وأمر اختلف فيه فرده إلى عالم’’ رواه الطبراني في الكبير بإسناد لا بأس به .

وهانهى كلامى هنا بدة ومش هجادل تانى

لك قناعتك وليا قناعنتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ياسمين الحقينى

والله ولا اعرف انا سافرت يومين جيت لقيتها كدة صح انا دايما بتاع مشاكل

فتقدك برضة ...انا الحمد لله تمام

ان شاء الله تكونى بخير

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ازيك يا نقطة مية عاملة اية .؟

يارب تكونى بخير ربنا يكرمك دة من زوقك بس
نملك مصادر كتير اوى وربنا يسهل واتكلم عنها برضة

صح المهم الحرية تحياتى

باب البحر يقول...

:) صحيح و الله . ربنا يكون في عونك . انا احترمت فيك برضه حرصك على متابعة كل الردود .. شكرا لردك.

أما عن كلامك أخي عن تنظيم . فأنا ما قلتش تنظيم أنا قلت:
***********************
انتوا تبع حاجه معينة . يعني طائفة و لا فئة ايه؟ .. المنهج نفسه يعني ليه اسم؟ .. التوافق في الاراء (بغض النظر عن صحته) دايما بيبقى عنوان فكر معين - على حسب علمي ؟؟
***********************
و كان سؤال برئ و الله ( أنا حلفت أهوه) .. سمعت عن حاجات زي الليبرالية و حاجات كده .. و كنت فاكر انكوا تبع حاجه منهم و من باب العلم كنت أحب اقرا عنهم حتى أرد عن يقين و علم.

أنا فعلا مقروف من جيران و طالع عيني . و زي ما قلت لحضرتك المسألة انه لا مانع من التعلم من الكافر .. و فعلا بقالي مدة باجرب وورد بريس على موقعي . بس القوالب و التصميمات بتاعته تجيب المرض . و باحاول أعرّب واحد.

كلام حضرتك صح طبعا عن المراء و الجدال .. عايز أنبهك بس لكام حديث ضعيف - للعلم فقط - فلا يصح نسبتها للنبي عليه الصلاة و السلام .. و إن كان طبعا فيه أحاديث صحيحة كتير زي ما تفضلت:

* خرج علينا رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما ونحن نتمارى في شيء من أمر الدين (حديث موضوع - لم يقله الرسول مطلقا - ضعيف الترغيب و الترهيب -م1)

* كفى بك إثما أن لا تزال مخاصما (ضعيف - ضعيف الترغيب و الترهيب م1 - ضعيف الجامع الصغير)

* إنما الأمور ثلاثة: (ضعيف جدا- سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة-م 11)

أما تعريف حضرتك للمراء و الجدال فهو للأسف . ليس هو . لانه بتطبيق رؤية حضرتك أن هذا جدال فأنت تنتصر لرأيك و تفرضه و تطلب مني عدم مناقشته .. بل و تنكر علي تصحيح ما أراه خطأ في الدين و ما فيه من تعظيم الكافر و تبجيله و احترامه ( و هو محور حديثنا كله)، بل أن بهذه المقاييس فالدعوة و تبليغ الدين مراء و جدال.

لقد تعلمنا من التابعين و تابعي التابعين (كابن عباس و عمر بن عبد العزيز و الإمام الشافعي و الإمام أبو حنيفة) التحاور و المناقشة في الحق و الدعوة للدين و تصحيح الأفكار الخاطئة و كل ذلك لم ينعته أحد بالجدال.

و كما قال علماؤنا:"""الجدال له حالتان: الأولى: الجدال المحمود، وهو الذي يكون لتبيين الحق وإظهاره، ودحض الباطل وإسقاطه، وهو الذي أمرت به الأدلة الشرعية ، وفعله العلماء قديماً وحديثاً.
الثانية: الجدال المذموم ، وهو الذي يقصد به الغلبة والانتصار للنفس ونحو ذلك وهو الذي تحمل عليه الأدلة الشرعية الناهية عن الجدال، ويكون الجدال هنا كالمراء ، وكلاهما محرم.
ويمكن للإنسان أن يعرف أن الشخص يماري أو يجادل من خلال طريقته في الكلام، وموقفه مما يُعرض عليه من الأدلة والحجج.

فالذي يماري تجده يصر على رأيه من غير دليل ، ولا يقبل من الأدلة إلا ما يوافق رأيه، ولذا فإنه يتكلف في رد الأدلة وتأويلها وصرفها عن دلالاتها ونحو ذلك مما يدل على أنه لا يريد الحق ، وإنما يقصد الانتصار لنفسه وتحقير غيره."""

لذا فأنت تتبين المرائي و المجادل من أدلته الشرعية التي يستند إليها في حديثه.

و لك أخي قناعتك و لي قناعتي .. و مستعد للإيضاح في أي وقت . و أحترم رغبتك في إنهاء الحوار.

جزاك الله خيرا و شكرا لك لإتاحة الفرصة لي لتوضيح رأيي.

و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

bocycat يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله فى ايه ياجماعة ماتطولوا بالكم شوية مفيش حاجة تستاهل كل واحد من حقه يقول رأيه من غير ما يجرح حد تانى والله مافى حاجة تستاهل وحدوا الله - لا اله الا الله _ محمد رسول الله ,,, سلااااااام

harmless يقول...

يا اخى الغزالى

اول مرة آتى لمدونتك عازما على كتابة تعليق يفتح بابا من الود بيننا فاجد كل هذه العصبيه والنرفزة والكلمات الجارحه المتطايره من اليمين والشمال؟

يا اخى عرفت المسلم لا يكره
المسلم لايكره حتى من كفر
هو فقط يكره فعله ولكن لا يكرهه

حتى لو الكافر حارب المسلم فيقابله حربا بحرب وقتالا بقتال واذا تمكن منه قتله
ولكنه يفعل هذا وهو يحب له الهدايه قبل ان يحب له القتل ويتمنى له التوبه قبل ان يتمنى له جهنم

واى لحظه اى لحظه يرجع فيها عن ظلمه ويتوب الى ربه نكف ايدينا عنه وننسى ماكان منه ويكون اخا لنا نحميه بارواحنا

يا اخى عرفت المسلمين امة دعوة لا امة حرب
تقنع الناس بالحق ولا تجبرهم عليه
تنشد القلوب لا القوالب
وترى ان حساب الخلق عند الخالق وقد ابرأنا ذمتنا عند ربنا باننا ابلغنا
فقط ابلغنا
والله يشهد

عرفت وفهمت واقتنعت ان الله يمنع المسلم ان يتأله ويشارك الله فى افعاله ويقول فلان مات كافرا

ياربى
ما اكبر هذه الكلمه تخرج من فم انسان

ماذا لو قلتها عن شخص وفد آمن قبل موته بدقيقه ولم يصل لعلمى ايمانه

ماذا اعلم انا عن ما بينه وبين ربه

ماذا اعلم عن علم ربى وحكمته وعدله المطلق وتقديره وحكمته ورحمته وتقييمه وحسابه لمن خلق

وربى لا يُسأل عما يفعل
قد يغفر له وقد يدخله جنته وقد يرفعه الى اعلى المراتب

يا اخى
علمت ان المسلم لا يجادل ولا يخاصم ولا يشتم ولا يسخر

علمت ان المسلم يدفع بالتى هى احسن ويتمنى الخير للجميع ويحسن الظن باخوانه ولايحب الا فى الله ولا يكره الا فى الله

المسلم دائما يقرأ
لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك

ضد الظلم يقول...

من كلمات جيفارا
ان لم نحترق انا وانت فمن سينير الطريق

اخى الكريم انى اعشق هذا الرجل وكنت اعلق صورة دائما فى مكان عملى حتى هوجمت مهاجمات عنيفه جدااا فرضخت للضغوط وازحت الصور واعلقها الان فى منزلى

تحياتى

جبهة التهييس الشعبية يقول...

ايه ده ايه ده

ايه اللي انتوا عاملينه في الجدع ده؟

كتب كلمتين عن مناضل محترم

كفرتوه وقلبتوا الدنيا عليه؟

سيدنا محمد مدح في عنترة بن شداد وشعره وهو كان وثني

ايه القرف ده

باب البحر يقول...

كفرتوه؟ .. لاهو حضرتك ماتعرفش انه كافر !!

ترديد شعر عنترة ليس معناه مدح فيه . العرب كانوا في قمة الذوق في البلاغة و تذوق جمال الألفاظ .. و ليس لدي شك أن الرسول لم يردد شعر عنترة الوثني !!

احذر أخي . فما كان للنبي أن يمدح وثنيا ، هو رسول الله الداعي للإسلام.



أخي harmless . جزاك الله خيرا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

باب بحر منور

مش هاعلق على كلامك بس هاتاكد من الاحاديث حاضر

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هارملس الجميل منور يارب تكون بخير


اديك شايف وصح لسانك وقولك ربنا يكرمك والود مفتوح بيننا يا اخى وشرفتنى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

اخى ضد الظلم منور

بس مش شايف انة من الظلم انك تشيل صورة واحد بتحبة علشان راى الناس

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

نوارة ازيك يا جميل منورة

هههههههههههههههههه

عادى بقى بس الى كفرونى بعتولى ايميلات عقبال املتك

كبرى دماخك ربنا يهدى الناس

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

باب بحر ما اديك مفتاح المدونة بجد


وتيجى تفتح الصبح وتبقى بتاعتك لا حقيقى منور

نوراة او جبهة التهييس

تقصد حد غير حضرتك بس الثانى كفرنى

المهم انت عامل اية؟

ذو النون المصري يقول...

ممتاز جدا مقالك و عرضك لتاريخ جيفارا
تحياتي

باب البحر يقول...

ربنا يخليك أخي .. صدقني و الله ورايا شغل الصبح.

آسف لم أتوقع ان مسلم يكفر مسلم .. ابعتهولي حضرتك بس و انا هارد عليه.

و لا اقولك .. حضرتك احرجه بنفسك .. قولله ايه هيا موانع التكفير؟ و قول له مين ليه الحق يكفر ؟ و اسأله قريت كتاب تسهيل العقيدة للشيخ الجبرين؟.

لو قاللك على اي واحدة من دول لأ .. ذكره بحديث النبي أن عبارته قد ترتد إليه يوم القيامة.

هداه الله و تجاوز عنه


السلام عليكم ورحمة الله

أسعدني الحديث معك أخي الفاضل.

ياسمين يقول...

بجد ربنا معاك فى اللى بيحصل دة
انا جيت اطمن عليك تانى أحسن يكونوا أقاموا عليك الحد
لقيت لسة الحريقة قايمة والقتال مستعر
وجثث يمين وجثث شمال وجثث فى النص
هو جثة مين دى؟؟؟
:)))
ما تكتب بقى بوست جديد عشان تطفى النار دى
واااااااااااااااااحشنى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ذو النون واحشنى يا عم فينك يارب تكون بخير وكدة

المتتاز مرورك دائما طمنى عليك

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا باب

لا عادى يا سيدى الفكر المظلم وطيرو الظلام صعب تحاربهم مش بس لان مفيش منطق لان كمان هما بيكرهو المناقشة

تحياتى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

هههههههههههههههههههه

لا لسة متمتش اقامة الحد عليا قريبا ان شاء الله ...ازيك انتى يارب تكونى بخير

لا دى جثة واحد من الاعداء ميهمكيش

ربنا يسهل يا ياسمين مليش نفس اكتب ومش عايز

وشكلى كدة هقفلها قريبا واعيش حر

وكدة

والله وانتى يارب تكونى بخير دايما

hend يقول...

معرفتك والمامك باسطورة كجيفار رائعة جدا

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

hendنورتينى بجد ومرورك هوا الجميل والرائع تحياتى وان كنت اختلف معك فى كلمة اسطورة فهوا بشرى وفقط

أمــانــى يقول...

وبما ان حضرتك عملت التعليقات لازم يعدى عند حضرتك
انا الموضوع لم أقدر على قرأته بسبب طول الموضوع وضيق وقتى
وقولت خااااالص هأقراها على يومين لقيت الدنيا مولعة قولت منهاش فايدة بلاش تعليق احسن
جيفارا رجل احترمه ولا اقدسه
ولى سؤال
أين جيفارا الان تحت التراب اين جمال عبد الناصر تحت التراب
واين نحن مازلنا على الارض
ولم نفعل اى شئ يذكر حتى الان
سوى الكلام تقريبآ كده عملنا اربعة اهرامات من الكلام
تحياتى لحضرتك

المجاهدة يقول...

قريت البوست كله...
بجد جزاك الله خيرأً كثيراً عليه

كنت من فترة نفسي ادور على النت على اي حاجة ليها علاقة بجيفارا عشان اعرف حياته عاملة ازاي و اتعلم... ربنا يكرمك عليه و على المجهود الي بذلته
:)



قريت التعليقات سريعاً ماوقفتش عندهم كتير
بس بصدق استغربت اوى من وجهة نظر البعض

مش معنى اننا مسلمين موحدين اننا ماينفعش نقرى حاجة تانية للغرب و نتعلم من تجاربهم
احنا مش هنتبعه ولا هنمشى ورا كلامه ولا هنبقى ملحدين زيه
و لكنها تجارب انسانة تستحق اننا نعرفها
حتى من باب طلب العلم.. الي مش بس متوقف على طلب العلم الشرعي

الحديث للرسول عليه الصلاة و السلام بيقول الحكمة ذالة المؤمن... إذن وجدها فهو أحق الناس بها
و الحكمة دي ممكن تاخدها من مسلم مؤمن و من عاصى و من مشرك
لنهم مازال ليهم عقل و مازلت ليهم تجارب

بس هعيا النقطة هتبقى هنستفيد من العلم ده ازاي... و انه مايكونش جاي على حساب حاجة بأولوية تانية
يعني عندنا فعلأً نماذج سبقونا اعلى مننا في العلم و العمل و الدين
هنتعلم منهم كتير

و لكن لا ارى انه هيضرنا اي شئ اما نعرف عن تاريخ بعض الشخصيات او بعض البلدان الاخرى و إن كانت غير مسلمة موحدة..

جزاك الله خيراً و اعتذر عن الاطالة

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا امانى يارب تكونى بخير

انا عملت كدة بعد الهوجة الاخيرة وبس وشوية وهايرجع زى الاول

ربنا يكرمك يارب يا امانى ويارب يكون عجبك بس,,,, انا معاكى بان الى حصل كان شئ غريب بجد

عادى بقا تحيا مصر

لا احد يقدسة اساسا يا امانى
ولى سؤال
انا معاكى يا امانى بس الطبيعى اننا نحاول نتعلم من اخطاء الناس دى مش اكتر
وتحياتى ليكى يا طيبة القلب

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

المجاهدة ازيك منورة

يارب يكون عجبك

يارب بس تكونى استفدتى ادى حياتة وادى حدوتة واحد حارب لحد ما مات لحد اخر نفس ربنا يكرمك ان شاء الله
كويس انك موقفتيش عندهم اساسا
عادى كل واحد فينا لية رؤية مختلفة دة شئ صحى اصلا
وانا معاكى فى رايك كليا ربنا يكرم ويهدى

لا ما اطلتيش ولا حاجة بالعكس نورتينى

المجاهدة يقول...

ربنا يكرمك
:)

معلش هيا الاضافة دي عشان كنت كتبت الحديث بحروف غلط... دست حروف غلط على الكيبورد ف اتكتب غلط...


الحديث بيقول

الحكمة ضالة المؤمن إن وجدها فهو أحق الناس بها


جزاك الله خيراً :)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

واياكم وشكرا على التصحيح تصدقى

انى مخدتش بالى خالص

ما علينا يقول...

ايه دا يا اخ محمد

اعتقد المفروض بعد كدا تبقى تدعم مساحة التعليقات بقوات لمنع حدوث اي اشتباك

اولا مجهود رائع جدا وتجميع ممتاز اللي انت عملته
وزي ما بيقولوا كدا
العلم في كبسولة
اكيد في كتب اتعملت عن جيفارا
لكن انت عرفتنا عليه تعريف موجز شامل من خلال البوست دا

طبعا نضاله وكفاحه وتضحيته
كافكار ومبادئ تستحق الاحترام
ودي صفات المفروض انها عماد الدين الاسلامي
ومش علشان هو غير مسلم هانرفضه كدا بالجملة

الموقف تماما
زي الامام محمد عبده ما سافر اوروبا
ورجع يوصف الوضع هناك
انه وجد اسلاما بلا مسلمين
وجدهم في كثير من سلوكياتهم
وكانهم معتنقين الاسلام

منعا للاطالة
جيفارا لا احد ينكر دوره
او مدى تضحيته

لكن فعلا ناخذ منه ما هو احق ان يكون لنا كمسلمين

زي تمام اليهود لما كانوا بيصوموا العاشوراء والتاسوعاء
وسيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
قال نحن احق بموسى منهم
انا غير متذكرة الرواية تماما
والله اعلم بمدى صحتها

المهم فعلا اننا بلاش نمجده
لان ما ينفعش احنا كمسلمين نمجد في واحد
مهما كانت مبادئه وافكاره عجبانا
لكنه في النهاية مات كافر
والمرء يحشر مع من يحب

عارف يا اخ محمد انا اول ما قرات البوست عجبني جدا
وكنت ناوية ادخل اعلق واشكرك عليه
لاني كان ناقصني معلومات كتير عن جيفارا
عرفتها من خلاله
وكنت ناوية
اطلب منك طلب
انك تعملنا بوست زي دا كدا عن

القمة والمناضل العظيم المسلم
عمر المختار

يعني كنت ناوية ابدي اعجابي بالبوست واطلب طلبي دا
بناء على موهبتك الرائعة في الايجاز والشمول في آن واحد

لكن دخلت وجدت حرب
التعليقات
انا اعتقدت ان المدونة تم احتلالها

كفاية كدا
دا انا رغيت كتير جدا

zenzana يقول...

غزالي
ههههههههههههههههه
هههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
مش جيت هنا من ساعة اخر تعليق كتبته
مكنتش اعرف اني نقلت مراجيح مولد النبي هنا هههههههههه
انت كويس؟
خلاص اجازة بقي م المراجيح
تحياتي :)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ما علينا ازيك يا جميل منورة يارب

تكونى بخير انا بعت لقوات حلف الناتو فعلا وهما معسكرين فى المدونة ولا يهمك

ربنا يكرمك يارب هوا دة كان قصدى اساسا وفكرك يستحق الاحترام بحق

لا هما كانو بيصمو العاشر بس واحنا عملا التاسع والعاشر بس

انا معاك يا ما علينا
ربنا يسهل واكتب عن عمر المختار حاضر

كفاية كدا لية بس لا مرغتيتش ولا حاجة بالعكس انتى نورتينى

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

zenzana

ايوة طبعا اضحكى براحتك انا برضة ضحكت فى الاول كدة
مسخرة بكل المقايييس يعنى

جدعة والله يا بنتى ريحيتى نفسك
هههههههههههههههههههههههههههه
مراجيح بس؟ مراجيح ولعب وشخاليل وكل حاجة...

بصى بخلاف انى اتكفرت كذا مرة ...وطلعت قليل الذوق وقليل الادب ومش بفهم ..

وكدة وان دمى اتحرق وضحكت كتير

فايون انا كويس جداا الحمد لله
يعنى اجازة ؟؟؟

فسحة احمدك يارب
:)

أحمد المصرى يقول...

مجهود جميل وقصة بطل ومناضل عظيم
وذكرنى باصطياد الرئيس الشهيد صدام حسين صدقونى اى انسان يقبل الموت دون ان يلين لاعدائه هو جدير بالاحترام مهما اختلفت معه فكريا

و القادم....أجمل يقول...

انا بتعجبيني شخصية
و كفاح جيفارا
و مليش دعوة بديانته
أنا مسلمة و فتخر بديني
و بشخصياتنا الإسلامية جدا
لكن مش عيب إن احترم
فكر و شجاعه شخص
--------
البوست رائع
و مجهود راائع و مميز
تقديري

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

احمد المصرى ربنا يكرمك يارب يكون عجبك بس

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

القادم اجمل هيا اختلاف ثقافت فى رايي..بس ربنا يكرمك يارب..ويكون عجبك بجد

غير معرف يقول...

I think the admin of this site is truly working hard in favor of his
web site, for the reason that here every stuff is quality based information.


Here is my weblog; acoustic guitar a chord